Snabbfrågor om julen

Hittade denna för ett tag sedan hos http://dorpansjulblogg.blogspot.com/ och tänkte fylla i en egen:

Skulle du kunna tänka dig att jobba på julafton?
Nej!

Bakar du något till jul? Vad?
Jag kanske inte bakar så mycket på egen hand, det är min sambo som är hjärnan bakom allt julbak men vi brukar göra det tillsammans.

Vill du ha egenproducerat julgodis eller köpt?
Egenproducerat.

Hur ser din adventsljusstake (den man tänder varje söndag) ut?
Den är en gammal vit i keramik som jag har fått av mamma, i övrigt har den röda ljus och lav som man ska ha i en traditionell adventsljusstake. Sånna där små svampar har jag också i.

Som fönsterprydnad stjärna eller elljusstake?
Ljusstake i köket och stjärnor i resten av rummen.

Vilka färger har ni till jul? Klassiskt röd/grön/vit? Guld/isblå?...eller vad?
Jag varierar och blandar, har ibland olika teman i olika rum.

När julpyntar du hemma?
Jag håller ut till 1:a advent och då sätter jag upp gardiner och adventsljustaken och kanske nån mer jultextil. Resten får komma upp senare, eftersom och julgranen brukar komma ungefär en vecka/några dagar innan julafton.

Har varje julprydnad sin bestämda plats år ut och år in?
Har bara bott i min lägenhet i 2 år så det är lite svårt att säga...

Vad bara MÅSTE hänga/finnas i granen?
Mina "renpumlor" från åhlens.

Har du ett färgtema i granen?
Ifjol hade jag det, rött/guld, men jag tycker egentligen bäst om att blanda, gillar dock mest klassiska/gammeldagsa pumlor och pynt.

Levande gran eller plastgran?
Levande.

Brukar du göra något aktivitet på julafton, t.ex. gå en promenad, spela sällskapsspel osv?
Det blir mest att äta mat hela tiden...

Vilken glögg brukar du dricka på jul om ni köper den?
Blossas lättglögg.

Finns det någon frukt som är ett MÅSTE till jul?
Clementiner.

Vilken är din favoritjulskiva?
Skiva, eh, spotify blir det iår, annars blandar jag mp3-låtar och gör egna julskivor.

Vilken är din favoritjullåt?
Jag tror att det är Let it snow let it snow let it snow med Dean Martin va?

Vad skulle du inte vilja vara utan på julbordet, vad är ett absolut måste?
Skinka och senap.

Tittar du varje år på Kalles julafton?
Japp, men nu börjar det bli tråkigt... kontigt nog ;)

Vilken snutt är favoritsnutten ur Kalles julafton?
Tomteverkstan men kanske även askkungen som jag faktiskt har grinat till, hmm...

Brukar du titta på Kan du vissla Johanna?
Jo, fast det är trist, tror det är medan man väntar på maten eller väntar på julklapparna...

Har du sett Karl-Bertil Jonssons jul?
Nej det har jag inte.

Har ni tomte hemma?
Tomte-masken är lite härjad där jag firar jul så nu tror jag inte någon brukar ställa upp längre :)

Köper du julklappar till många?
Ganska?

Färgglatt eller enfärgat julklappspapper?
Blandat.

Roligast att få i sin julklapp?
Nåt man inte ens visste att man önskade sig.

Vad skulle den ultimata julklappen vara till dig i år?
Ingen aning... 

Alkoholfri glögg eller med alkohol?
Utan såklart!

Egen pepparkaksdeg eller färdigköpt?
Egen till själva kakorna som ska ätas, köpes till prydnader och att äta som den är.

Glitter i granen runt om eller uppifrån och ner?
runt om såklart.

Dopp i grytan eller inte?
ETT MÅSTE med tunnbröd, skinka, senap och smör!

Tomten kommer med klapparna eller ligger dom under granen?
Under granen. Tomten delar bara ut. Om han är med, han brukar inte vara det numera.

Rim på klapparna eller bara juletikett?
Bara juletikett. Gillar inte det där med rim...

Jenny Nyström-jul eller amerikansk jul?
Ehh, vanlig traditionell svensk jul tack?

Fira jul hemma eller hos någon annan?
Hos svärföräldrarna.

Lussebulle eller pepparkaka?
Lussebulle, pepparkaka är inte så gott egentligen.

Knäck med eller utan mandel?
Utan.

Carolas eller Mariah Careys julsånger?
Ogud, helst ingen av dom. Gillar oldies.

Äta först och klappar sen eller klappar först och äta sen?
Definitivt äta först. Klapparna ska komma sist!

Julstjärnor eller hyacinter?
Julstjärnor, min sambo (och även jag) gillar inte saker som luktar som mycket som hyacinter.

Granen in den 23:e eller långt innan dess?
Om min sambo får välja så är det den 23:e, om jag får välja så är det en vecka innan så vi brukar kompromissa nånstans mittemellan.

Köpeglögg eller hemmagjord?
Köpes.

Mandel eller hasselnötter till glöggen?
Russin.

Lussekatter med eller utan russin?
Helst proppat med russin.

Julkort med brevbäraren eller som e-post?
Hemmagjorda kort med posten.

Julmust eller mumma till julbordet?
Vad fasiken är julmumma? Självklart ska det vara julmust!

Kungsgran eller vanlig skogsgran?
Vanlig. Men inte skulle jag ju grina om jag fick en kungsgran...

Paket till alla eller bara barnen?
Ja, till alla såklart för annars skulle ju ingen få klappar där jag firar, alla barnen börjar bli stora ju.

Paketen ska var inslagna i affären eller det gör jag själv?
Gör själv!

Knäck eller ischoklad?
Föredrar knäck men äter inte så mycket sånnt heller. Jag gillar praliner och mandariner!

Risgrynsgröt eller ris a la malta?
Risgrynsgröt, det sistnämnda är skitäckligt. Fast risgrynsgröten är nog det äckligaste man äter på julafton eftersom man alltid redan är proppmätt på julmat.


Kommentarer
Postat av: Muris

Tomte-masken ??? :OO

2009-11-18 @ 17:01:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback