Klassiska marshmallows

Vita och matta så blir marshmallows väldigt fina om man gör dem själv. Om man inte redan gör dem till jul så bör man pröva på.

Man bör vara noggrann med mätningen av ingredienserna och ha en sockertermometer till hands; om man inte har en sockertermometer så ska man sluta koka sockret när det når 127 grader dvs: när man gör kolaprov så ska konsistensen vara mjuk, men fast.

Själva grunden till marshmallows är en italiensk maräng som man tillsätter gelatin i för att få den fastare och jag inspirerades av Allt om mat's recept på kanelmarshmallows med ett par egna finjusteringar. Jag gjorde dem med en neutral smak, för det är så jag minns dem. Dock tror jag nu så här efteråt att en liten ton vanilj i godisarna skulle göra susen; att chokladdoppa dem skulle nog också göra succé.

/Carl



Jag använder alltid en våg när jag mäter upp ingredienserna. Dela upp gula och vita Så får jag spara gulorna till något annat. Citron för att binda ihop marängen hårdare. Man bör börja med att vispa äggvitorna på en lägre hastighet för att marängen inte ska gå sönder. När skummet är klart är det dags att blanda samman med sockret. Återigen ett sockerkok, sockret ska vara 127 grader varmt; vilket man ser med ett kolaprov. Tillsätt gelatinet i det varma sockret. Tillsätt sockerkaramellen i äggviteskummet och vispa tills det blir ljummet och tjockt. Sen tillsätter man bara smeten i en smord, florsocker- och maizena-pudrad form. När smeten stelnat så skär man den i bitar och doppar den i florsocker. Sen är det bara att bjuda på godis.

Kommentarer
Postat av: Muris

Vad smarrigt! :D

2010-12-03 @ 11:42:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback